Skip to content Skip to footer

 Informacje ogólne Poznańska Grupa ZEN organizuje 1-3 dniowe odosobnienia medytacyjne w Ośrodku macierzystym na ul. Głębokiej 6/3  w Poznaniu a także w innych miejscach w zależności od ilości zgłoszeń.  Pobyt w Ośrodku jest możliwy tylko wtedy, gdy zgłosisz się wcześniej i uzyskasz akceptację uczestnictwa. Zgłoszenie odbywa się poprzez formularz zgłoszeniowy. Ponieważ Poznańska Grupa ZEN jest ośrodkiem…

02

Jak dołączyć do praktyki z Poznańską grupą ZEN? Umów się na spotkanie wprowadzające. Możesz to zrobić mailowo lub telefonicznie. Na spotkaniu zapoznasz się z formami praktyki obowiązującymi w naszej szkole oraz otrzymasz podstawowe instrukcje jak medytować. Po wprowadzeniu będziesz mógł uczestniczyć we wspólnej praktyce medytacyjnej. (kwanum.poznan@gmail.com, tel. kom. 600-650-501) Dla kogo przeznaczona jest praktyka ZEN? Praktyka ZEN przeznaczona…

Umów się na spotkanie wprowadzające. Możesz to zrobić mailowo lub telefonicznie. Na spotkaniu zapoznasz się z formami praktyki obowiązującymi w naszej szkole oraz otrzymasz podstawowe instrukcje jak medytować. Po wprowadzeniu będziesz mógł uczestniczyć we wspólnej praktyce medytacyjnej.

(kwanum.poznan@gmail.com, tel. kom. 600-650-501)

Praktyka ZEN przeznaczona jest dla wszystkich, którzy chcą:

1. Poznać siebie.

2. Zmierzyć się ze swoimi uwarunkowaniami.

2. Żyć bardziej świadomie.

4. Żyć w większej harmonii z otaczającym światem.

Ośrodek mieści się na w Poznaniu ul. Głęboka 6/3 (Dolna Wilda)  

Można do nas dojechać tramwajami:

2,10,9 od ul. Górna Wilda (przystanek Różana)

6,9,12,18, od ul. Królowej Jadwigi (przystanek Półwiejska)

Sympatycy – jednorazowa opłata za praktykę – 20 zł

Członkinie/członkowie PGZ – opłata stała miesięczna – 70 zł

Konto do wpłat:

mBank 

Poznańska Grupa ZEN

19 1140 2004 0000 3102 8298 0691

w tytule: imię i data praktyki

Podczas praktyki ZEN dużo czasu spędzamy w pozycji siedzącej dlatego wskazane jest zabranie luźnego, wygodnego stroju. Tradycyjne szaty, które czasami widzicie na zdjęciach nie są na początku wymagane.

Formalne przyjęcie do Poznańskiej grupy ZEN jest możliwe po złożeniu deklaracji członkowskiej i akceptacji kandydatury przez Głównego Opata Związku Kwan Um. 

Deklaracja członkowska

https://www.zen.pl/wp-content/uploads/2020/01/Deklaracja-Cz%C5%82onkowska-2020-r.pdf

Zen to mydło, które pomaga usunąć warstwy brudu z twojego umysłu. Jeżeli używasz go regularnie i właściwie, wkrótce Twoja pierwotna czystość ukaże się tobie i światu, w którym żyjesz. 

W tym poetyckim stwierdzeniu DSSN Seung Sahna jest zawarta kwintesencja praktyki ZEN. Od strony praktycznej ZEN jest zestawem technik służących przyglądaniu się pracy umysłu rozumianemu jako myśli, emocje i doznania płynące z ciała. Obserwowanie dynamicznego umysłu pozwala uświadomić i zrozumieć jego uwarunkowania czyli „karmę”. Praktyka ZEN oznacza „tylko rób to”, czyli niezależnie od zmieniających się warunków wewnętrznych i zewnętrznych wykonuj swoją pracę wynikającą z planu. Rób pokłony, śpiewaj, siedź cicho w medytacji jednocześnie nie podążaj za impulsami umysłu. Aby zmienić uwarunkowania trzeba je zobaczyć i zrozumieć. Techniki medytacyjne pozwalają nam spoglądać w umysł jednocześnie nie podążając za impulsami. To jest droga do rozpoznania, wyciszenia i wygaszeniu umysłu.

Karma jest skomplikowanym wytworem umysłu. Nie jest stwarzana w oderwaniu od otaczającej rzeczywistości, wręcz przeciwnie, kształtują ją zewnętrzne warunki. Czynniki biologiczne, rodzinne, kulturowe tworzą połączenie nawyków, których na ogół nie jesteśmy świadomi. Do czego prowadzi podążanie za nieświadomymi uwarunkowaniami? Spójrz w siebie i dookoła siebie. Co dostrzeżesz? Cierpienie, bardzo dużo cierpienia. 

„Ale jest jedna rzecz, która zawsze pozostaje czysta. Jest czysta i jasna, niezależna od życia i śmierci. A zatem, co jest tą jedną czystą i jasną rzeczą?” 

Praktyka ZEN pozwala powoli odsłaniać tą jasną i czystą rzecz. 

Medytacja siedząca jest podstawową formą praktyki. Na ogół jedna runda trwa 30 min. W trakcie sesji odbywają się 2-3 rundy siedzenia przeplatane 10 min. medytacją chodzenia.

Śpiewy to forma medytacji wspólnego działania podczas której śpiewamy wybrane sutry. Większość z nich śpiewana jest w języku sinokoreańskim a Sutra Serca w języku polskim.

Pokłony wykonywane podczas porannej sesji harmonizują nasz umysł, ciało i oddech. Wspólnie wykonujemy 108 pokłonów w jednej serii.

Kongany to forma praktyki odbywająca się podczas rozmów osobistych z nauczycielem.  Ich funkcją jest odcinanie konceptualnego myślenia, budzenie wewnętrznej mądrości.

Treść akordeonu

DSSN Seung Sahn tak opisywał śpiewy z ZEN:

„Medytacja śpiewu oznacza utrzymywanie nieporuszonego umysłu i postrzeganie dźwięku własnego głosu. Postrzeganie swego głosu oznacza postrzeganie swego prawdziwego ja, prawdziwej natury. Wtedy Ty i ten dźwięk jesteście jednością, co oznacza, że Ty i cały wszechświat jesteście nierozdzielni. W ten sposób postrzeganie naszej prawdziwej natury oznacza postrzeganie uniwersalnej substancji. Kiedy regularnie śpiewamy, wzrasta siła naszego centrum. Kiedy mamy mocne centrum, możemy panować nad naszymi uczuciami i uwarunkowaniami.”

Śpiewy – to jeden umysł wspólnego działania z jasną intencją.

Podczas praktyki śpiewów słuchamy siebie i innych, podążając za linią melodyczną i rytmem moktaka, to pozwala nam harmonizować się z otoczeniem. W trakcie tej formy medytacji, osiągamy jeden umysł, czyli umysł tego momentu, którego ważnym akcentem jest wspólne działanie poprzez śpiew. Warto zapoznać się z tłumaczeniem sutr, ponieważ zawarty jest w nich aspekt nauczania. 

https://www.youtube.com/watch?v=aw4tTrDh0b

Pokłony są formą praktyki wykonywaną grupowo oraz indywidualnie. Korzyści z ich wykonywania można rozważać na kilku poziomach. 

1. Jest to ćwiczenie fizyczne, które pozwala uwolnić umysł i ciało od porannej ociężałości, zwiększając poziom energii i uważności.

2. Trening konsekwencji, pokory i wytrwałości. Wykonywanie pokłonów jest wyrazem uznania dla naszego wielkiego ja: Czystego Umysłu, który posiada każdy z nas i którego ujawnieniu ma służyć trening Zen. Kłaniając się, dajemy wyraz prymatowi tego umysłu nad naszym „małym ja” zdominowanym przez chaos, splamienia i przywiązania.

W religiach dharmicznych liczba 108 ma specjalne znaczenie (1i 0 oznaczają pełnię i całość, 8 odnosi się do kontynuacji w nieskończoność). W tradycji koreańskiej 108 odpowiada liczbie buddów i bodhisatwów. Inne interpretacje odwołują się do 108 rodzajów splamień i iluzji, które mają być niszczone i odcinane podczas wykonywania każdego z tych pokłonów.

Kongan (koan) to specyficzna dla zen forma praktyki stosowana podczas rozmowy mistrza z uczniem. Konstrukcja konganu przeczy logicznym założeniom i uderza w przyzwyczajenia umysłu, wytrącając go z kolein schematycznego myślenia. Odpowiedź udzielona przez ucznia powinna być całkowicie spontaniczna, udzielona bez uprzedniego myślenia i kalkulowania.

„Kiedy próbujesz rozwiązać kong-an i nie znajdujesz odpowiedzi, nie martw się! Nie przywiązuj się do kong-anu i nie próbuj go zrozumieć. Tylko idź prosto: nie wiem – próbuj, próbuj, próbuj przez dziesięć tysięcy lat, bez przerwy. Wtedy osiągniesz Drogę, Prawdę i Życie, co oznacza z momentu na moment utrzymywanie właściwej sytuacji, relacji i działania. To jest Wielka Miłość, Wielkie Współczucie i Wielka Droga Bodhisattwy.” 

DSNN Seung Sahn

https://www.youtube.com/watch?v=JiObxSUTAV